Relacje z wydarzeń
2 stycznia 2025 10:45
II KER – ST15: Mobilność w transformacji energetycznej

Nagrania i zdjęcia z sesji   Relacje z pozostałych sesji 

Koordynatorem sesji był Grzegorz Tchorek, przedstawiciel Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. W gronie uczestników panelu dyskusyjnego znaleźli się: Albert Gryszczuk – prezes zarządu Innovation AG, Marcin Korolec – minister środowiska w latach 2011–2013 oraz prezes Instytutu Zielonej Gospodarki, Michał Kurtyka – minister klimatu i środowiska w latach 2019–2021, a także prezydent Szczytu Klimatycznego COP24 (2018), Maciej Mazur – dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności oraz prezydent AVERE, Wojciech Myślecki – przewodniczący Rady Nadzorczej Ekoenergetyka SA oraz Paweł Ochyński – założyciel firmy Greencell.  

Głównym celem spotkania było omówienie perspektyw rozwoju nisko- i zeroemisyjnej mobilności oraz technologii związanych z elektromobilnością. Prowadzący zauważył, że systemy zeroemisyjne, choć są intensywnie doskonalone, nadal generują emisję CO2

Dyskusja skoncentrowała się na prognozach dotyczących przyszłości transportu, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju technologii bateryjnych oraz alternatywnych źródeł energii, takich jak biopaliwa i wodór. Uczestnicy zgodzili się, że mimo iż każda z tych technologii wiąże się z pewnym śladem węglowym, istnieją znaczące różnice w ich wpływie na środowisko. Wskazano na potrzebę dalszych badań i innowacji, które mogłyby zminimalizować te negatywne skutki. 

Minister Marcin Korolec podkreślił, że obecnie znajdujemy się na ważnym zakręcie technologicznym, a elektromobilność staje się kluczowym obszarem rozwoju transportu w Europie i na świecie. Zauważył, że europejski przemysł motoryzacyjny, pomimo ogromnego potencjału, nie inwestował wystarczająco w rozwój pojazdów elektrycznych, co może prowadzić do poważnego kryzysu w tej branży. Minister Michał Kurtyka dodał, że Europę czeka wiele nowych wyzwań, a żeby nie zostać w tyle w globalnej rywalizacji, współpraca z Chinami w zakresie technologii musi stać się priorytetem. 

W toku dyskusji poruszono również kluczową kwestię infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Wojciech Myślecki zaznaczył, że fundamentalną rolę w jej rozwoju w Polsce odegrały regulacje unijne. Bez nich krajowa sieć ładowania nie mogłaby powstać w obecnym kształcie, co wskazuje na znaczenie współpracy międzynarodowej w tym zakresie. 

Maciej Mazur zwrócił uwagę na konieczność szerszego spojrzenia na mobilność i zachęcił do promowania różnych modeli transportowych oraz zachowań, które mogą skutecznie ograniczać emisję. Podkreślił, że elektromobilność nie jest jedynym rozwiązaniem, ale ważnym elementem w kontekście transformacji sektora transportowego i adaptacji polskiego przemysłu do nowych warunków rynkowych. 

Albert Gryszczuk podkreślił sukces polskiego pojazdu elektrycznego e-Van, którego skonstruowanie jest przykładem innowacyjności i potencjału polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zwrócił uwagę na potrzebę posiadania własnej technologii oraz umiejętności szybkiego reagowania na zmiany rynkowe, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności w branży. 

Bardzo istotnym tematem poruszonym podczas panelu była rola baterii w elektromobilności. Paweł Ochyński, Greencell, zwrócił uwagę na konieczność pogłębienia przez inżynierów i producentów wiedzy na temat technologii i chemii baterii, szczególnie w dziedzinie składników chemicznych oraz procesów, które wpływają na wydajność i trwałość baterii. Zrozumienie tych kwestii jest niezbędne, aby skutecznie konkurować na rynku, zwłaszcza w obliczu rosnącej konkurencji ze strony producentów z Azji, którzy już teraz dominują w segmencie baterii. 

Ochyński zwrócił także uwagę na znaczenie badań i innowacji w dziedzinie technologii bateryjnej. W miarę wzrostu zapotrzebowania na pojazdy elektryczne pojawia się potrzeba rozwijania nowych typów baterii, które będą bardziej efektywne, tańsze w produkcji i przyjazne dla środowiska. Współpraca między naukowcami a przemysłem jest kluczowa dla wprowadzania innowacji, które mogą przekształcić rynek elektromobilności. 

Podczas panelu pojawiły się również pytania dotyczące dostępności surowców do produkcji baterii oraz ich recyklingu. Uczestnicy wyrazili optymizm co do przyszłości sektora, zaznaczając, że zmiany technologiczne w produkcji baterii, w tym nowe metody ich recyklingu, są obiecujące i mogą znacząco wpłynąć na zrównoważony rozwój przemysłu. 

Paneliści zgodzili się, że kluczowe dla rozwoju elektromobilności i niskoemisyjnego transportu w Polsce jest wspieranie współpracy między sektorem publicznym a prywatnym, inwestowanie w nowe technologie oraz prowadzenie aktywnej polityki przemysłowej. Wspólne działania w tych obszarach mogą przyczynić się do stworzenia innowacyjnego i zrównoważonego systemu transportowego, który będzie odpowiadał na potrzeby współczesnego społeczeństwa oraz wyzwania związane z ochroną środowiska. 

 

Link do wydarzenia: "II Kongres Energetyki Rozproszonej [28-30.10.2024]"