Nagrania i zdjęcia z sesji Relacje z pozostałych sesji
II Kongres Energetyki Rozproszonej odbył się w dniach 28–30 października 2024 r. w Centrum Kongresowym ICE Kraków i na kampusie AGH. Jego organizatorem była Akademia Górniczo-Hutnicza, rolę Miasta Gospodarza pełniło Miasto Kraków, zaś Regionem Gospodarzem było Województwo Małopolskie. II KER, składający się z części gospodarczo-politycznej (VII Forum Energetyki Rozproszonej) oraz naukowej (II Konferencja Naukowa Energetyki Rozproszonej), przyciągnął do stolicy Małopolski ponad 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji publicznej i samorządowej, naukowców, przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki oraz młodzież. Tym samym Kongres potwierdził swą markę jednego z najważniejszych forów debaty o energetyce rozproszonej (ER) i transformacji energetycznej (TE) w Polsce. W trakcie obrad dyskutowano m.in. nad kluczowymi wyzwaniami związanymi z koniecznością zmiany modelu polskiej energetyki, formułowano eksperckie rekomendacje i zgłaszano postulaty branży, a ze sceny padały konkretne deklaracje przedstawicieli władz.
Zapraszamy do zapoznania się z relacją z sesji tematycznej ST13: Nauka, innowacje i kadry dla transformacji energetycznej.
Sesja prowadzona była przez przedstawicieli Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie: Marka Kisiela-Dorohinickiego, dziekana Wydziału Informatyki oraz Marka Gorgonia, prorektora AGH ds. nauki. W rozmowie uczestniczyli: Marek Gzik, sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego; Zbigniew Kąkol z AGH; Andrzej Kulig, prezes Krakowskiego Parku Technologicznego; Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju; Bartłomiej Pawlak, doradca i ekspert w dziedzinie zielonych inwestycji oraz Tomasz Szmuc z AGH.
Profesor Kisiel-Dorohinicki w wystąpieniu wprowadzającym do sesji podkreślił, że transformacja energetyczna nie jest jedynie zmianą techniczną, lecz przede wszystkim systemową, wymagającą zmiany w sposobie myślenia o zarządzaniu energią. Zwrócił uwagę, że kluczowym elementem tego procesu są ludzie, ich kompetencje i świadomość. Zaznaczył, że transformacja jest nie tylko wyzwaniem, ale także inwestycją w przyszłość, szczególnie w kontekście bezpieczeństwa. Wspomniał o działaniach mających na celu budowę systemowych rozwiązań w obszarze energetyki rozproszonej oraz o konieczności kształcenia kadr, które będą w stanie sprostać nowym wyzwaniom.
W dalszej części sesji głos zabrał minister nauki i szkolnictwa wyższego, Marek Gzik, który omawiał stan przygotowania społeczeństwa do transformacji energetycznej oraz rolę ministerstwa w tym procesie. Zwrócił uwagę na konieczność dostosowania edukacji do potrzeb rynku oraz podkreślił, że wysoka jakość kształcenia jest kluczowa dla rozwoju innowacyjnych technologii w Polsce.
Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Jerzy Małachowski, przedstawił możliwości wsparcia transformacji energetycznej z perspektywy jego instytucji. Omówił programy, które mają na celu wspieranie innowacji oraz efektywności energetycznej. Podkreślił, że NCBR stara się wspierać zarówno badania naukowe, jak i rozwój kadr.
Andrzej Kulik, prezes Krakowskiego Parku Technologicznego, podkreślił znaczenie systemowego myślenia o energetyce i bezpieczeństwie, a także wskazał na problemy związane z dostępem do energii dla przedsiębiorców w regionie. Zwrócił uwagę na potrzebę stworzenia odpowiednich warunków dla inwestycji w energetykę, aby przyciągnąć przedsiębiorców do Małopolski.
Bartłomiej Pawlak, ekspert w dziedzinie inwestycji, podzielił się swoimi obserwacjami na temat wyzwań, jakie stają przed przedsiębiorcami w kontekście transformacji energetycznej. Wskazał zwłaszcza na potrzebę uproszczenia procedur prawnych oraz wsparcia dla innowacji w energetyce.
W trakcie sesji pojawiły się także głosy ze strony studentów, którzy zwracali uwagę na problemy związane z praktykami zawodowymi oraz jakością kształcenia. W odpowiedzi na te uwagi uczestnicy dyskusji podkreślili znaczenie elastyczności systemu edukacji oraz zaangażowania uczelni w dostosowanie programów do zmieniających się potrzeb rynku.
Podsumowując, sesja stała się platformą wymiany poglądów na temat kluczowych wyzwań związanych z transformacją energetyczną oraz roli nauki i edukacji w tym procesie. Zdaniem panelistów kluczowe znaczenie mają innowacyjne technologie i modele biznesowe dostosowane do potrzeb gospodarki, a także dostępność wysoko wykwalifikowanych kadr. Elastyczność programów nauczania oraz współpraca z przemysłem są kluczowe dla przygotowania specjalistów, zaś staże w firmach energetycznych pomagają studentom zdobywać praktyczne doświadczenie. Zgłoszono postulaty dotyczące wprowadzenia mikro poświadczeń jako szybkiej odpowiedzi na potrzeby rynku, zanim wprowadzone zostaną szersze zmiany w edukacji. Podkreślono potrzebę badań nad nowymi technologiami energetycznymi oraz optymalizacją istniejących rozwiązań. Zwrócono uwagę na rolę nauki w wyjaśnianiu zmian klimatycznych i ich wpływu na politykę energetyczną.