11 czerwca 2024 21:01
Przenośny generator energii napędzany zielonym wodorem przetestowany na placu budowy w Szwecji

Japońska firma Hitachi Energy wdrożyła pilotażowy projekt generatora HyFlex™, który jest zasilany zielonym wodorem. Jego wykorzystanie miało miejsce na placu budowy w Szwecji gdzie urządzenie zastąpiło stosowane w takich sytuacjach silniki diesla.

Wytwarzanie prądu z generatorów na olej napędowy jest stosowane w lokalizacjach, gdzie nie ma możliwości podpięcia się do sieci elektrycznej. Alternatywnym paliwem dla silników prądotwórczych w takiej sytuacji może być zielony wodór. To właśnie nim napędzany jest generator HyFLex. Urządzenie składa się z modułów ogniw paliwowych, elektroniki mocy, chłodzenia, urządzeń pomocniczych i inteligentnego systemu sterowania.

Generator wodorowy na budowie

W ostatnim czasie Hitachi Energy współpracowała z firmą Skanska na placu budowy porcie w Göteborgu w Szwecji, właśnie z wykorzystaniem generatora HyFlex. Wodoru do instalacji dostarczała firma Linde Gas. Dzięki wyprodukowanej energii zasilana była koparka elektryczna Volvo do prac budowlanych na obszarze inwestycji. 

W wyniku reakcji chemicznej między wodorem i tlenem w ogniwach paliwowych, urządzenie wytwarza prąd przemienny (AC), użytkową energię cieplną i wodę. Dzięki temu cały proces zachodzi bez spalania szkodliwych substancji. Aby cały proces zachodził jednak bezemisyjnie, dostarczany do urządzenia wodór musi być wodorem zielonym, pochodzącym z OZE.

Komercyjna wersja będzie wkrótce dostępna

Jak przekonuje producent, generator HyFlex jest wysoce skalowalny. Partner technologiczny Hitachi Energy, PowerCell Group, dostarczył moduły mocy i know-how w zakresie integracji ogniw paliwowych. Jednostka typu plug-and-play jest zamknięta w łatwym do transportu kontenerze i wytwarza minimalny hałas podczas pracy.

Hitachi Energy pracuje aktualnie nad kilkoma modułowymi wariantami generatora HyFlex dla różnych obszarów, w tym placów budowy w dalekich lokalizacjach, kopalń, imprez masowych i centrów danych. Jednostka zainstalowana w porcie w Göteborgu była pomniejszoną wersją oferty komercyjnej, która ma stać się wkrótce dostepna.


Źródło i zdjęcie: informacja prasowa